Föreningen

ullacarlsson

Konstrundan Tyresö startade 2012 och vi planerar långsiktigt för att Tyresö ska finnas på kartan som kulturkommun. Konstrundan Tyresö har konstrunda varje år helgen i vecka 46 och har samlingsutställning på en central plats hela veckan innan. Någon gång februari mars öppnar vi för nya konstnärer att ansöka om medlemsskap. Under april har vi inval av nya konstnärer.

Konstrundan Tyresö är ett konstnärsdrivet initiativ som startades av 16 konstnärer i kommunen. Den första konstrundan hölls år 2013 i samband med kommunens satsning på det nya evenemanget ”Kultur i Höstmörkret”. Under hela ”Kultur i Höstmörkret” hade de deltagande konstnärerna i Konstrundan en gemensam utställning i Tyresö Centrum där varje konstnär ställde ut ett verk. På detta vis kunde åskådare få en försmak av konstnärernas olika arbetsstilar och metoder. Under helgen (16-17 november) kunde konstintresserade besöka öppna ateljér/konstnärernas egna utställningar runt om i kommunen. Konstrundan blev en succé med ca 2500 besökare!

Konstnärerna som var med och startade Konstrundan Tyresö år 2012 var Ebba Strid Udikas, Miguel Escribano, Salla Vartiainen, Marika af Trolle, Greger Ahlberg, Berit Badman, David Bracken, Ulla Carlsson, Therese Clewestam, Kaj Engdahl, Gina Göransson, Susanne Larsson-Krieg, Erja Lempinen, Lisa Malmgren, Sophia Tammi Rilby och Rieko Takahashi.

Konstrundan Tyresös logotyp är designad av Ulla Carlsson
Den grafiska profilen har utvecklats av Ebba Strid Udikas, hemsidan är skapad av Salla Vartiainen.

Konstrundan Tyresö finns även på facebook! – https://sv-se.facebook.com/konstrundan.tyreso

STYRELSEN